Ruim helft Nederlanders wil niet werken voor vervuilend bedrijf
Duurzaamheid speelt een grote rol op de werkvloer. Zo wil 54% van de werkenden liever niet in dienst zijn van een grote, vervuilende organisatie. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek, uitgevoerd door Motivaction. Wel heeft 45% moeite met het beoordelen hoe duurzaam een organisatie werkt. 1 op de 10 geeft aan het zelfs erg moeilijk om dit in te schatten.
Verduurzaming staat voor bedrijven hoog op de agenda. 82% van de ondernemingen nam afgelopen jaar duurzame maatregelen, blijkt uit cijfers van het CBS. Deze zijn gericht op het duurzamer maken van de bedrijfsvoering. Dat is deels uit noodzaak. De EU-landen hebben als gezamenlijk doel om vanaf 2050 klimaatneutraal te zijn. Bedrijven spelen hierin een sleutelrol. Zo stoten de tien grootste vervuilers in ons land drie keer zoveel CO2 uit als alle Nederlandse huishoudens.
Toon duurzaamheid aan en trek personeel naar je toe
Met 106 vacatures per 100 werklozen is de krapte op de arbeidsmarkt nog altijd hoog. De competitie voor nieuw personeel tussen bedrijven is daardoor groot. Dat is in het voordeel van werkzoekenden. Zo bieden bedrijven flinke salarissen aan en ook op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden is er veel mogelijk.
“Natuurlijk is salaris belangrijk, maar je ziet in ons onderzoek dat een werkgever meerdere mogelijkheden heeft om personeel aan zich te binden”, zo zegt Tijmen de Groen, hoofdredacteur van carrièreplatform Intermediair.“Juist bedrijven met een duidelijke maatschappelijke, duurzame missie, hebben een streepje voor bij meer dan de helft van de werknemers.”
Meer dan alleen geld verdienen
Ondernemersplatform MT/Sprout deed onderzoek naar de duurzaamste bedrijven van 2024. In de top vijf staan onder andere Staatsbosbeheer, Tony's Chocolonely en ASML. Vooral de laatste laat zien dat ook grote organisaties goed kunnen scoren op het gebied van duurzaamheid. Toch blijkt het voor veel bedrijven lastig om het te laten zien. In het Intermediair Imago Onderzoek zegt 1 op de 10 werknemers namelijk dat ze duurzaamheid herkennen ‘erg moeilijk’ vinden.
“Tony's Chocolonely is een goed voorbeeld van een bedrijf die laat zien hoe het moet. Ze hebben een duidelijke missie die ze ook helder communiceren”, zegt Tijmen de Groen van Intermediair. “Het is dan ook verklaarbaar dat het bedrijf niet alleen goed scoort op duurzaamheid, maar ook op werknemerstevredenheid. We weten dat werknemers meer binding voelen met hun werkgever als deze zich niet alleen inzet voor zichzelf, maar ook de maatschappij. Beeldvorming is hierbij een belangrijke factor.”
Grote vervuilers moeten verantwoordelijkheid nemen
Een goed voorbeeld is Shell. De oliegigant won recent weliswaar een rechtszaak van Milieudefensie. Maar dat betekent niet dat mensen een duurzaam beeld hebben bij het bedrijf. Volgens verschillende hoogleraren is de winst van Shell uitstel van executie en moet het bedrijf ‘hoe dan ook vergroenen’.
Niet alleen Shell, ook de haven van Rotterdam blijkt een enorme CO2-uitstoter. Uit recent onderzoek van CE Delft blijkt dat de haven 3,5 keer zo veel uitstoot als de jaarlijkse nationale CO2 uitstoot. In totaliteit is de haven goed 604 megaton CO2 per kalenderjaar. Ter vergelijking: de landbouwindustrie stootte over heel 2023 bijna 25 megaton CO2 uit, meldt het CBS. Dat is ruim 24 keer minder dan haven Rotterdam.
“Gezien de huidige krapte en de duurzame wens vanuit werknemers wil je liever niet bekend staan als grote vervuiler. Voor een bedrijf als Shell kan dat uitdagingen bieden bij het vinden van personeel. Tegelijkertijd moeten we wel realistisch blijven. Het zijn multinationals die niet zomaar verdwijnen. We hebben ze bovendien ook nodig. Daarom aan hen de taak om verantwoordelijkheid te nemen in de overgang naar duurzaam ondernemen. Het gaat er vooral om dat de wil er ook echt is. Mogelijkheden zijn er genoeg. Andere bedrijven laten namelijk zien dat het kan”, aldus Tijmen de Groen van Intermediair.