Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Haagse Stadsbatterij vlakt succesvol stroompiek af

Is een grote accu bij een kantoor de oplossing voor netcongestieproblemen? Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) heeft in het samenwerkingsverband EnergieRijk Den Haag (ERDH) dit jaar experimenten uitgevoerd. ‘We zetten echt stappen in de verduurzaming van het Rijksvastgoed.’

Netcongestie wordt vaak vergeleken met een file. Er passen veel auto’s op een snelweg, maar als iedereen tegelijk op pad gaat, staat het verkeer vast. Zo is het ook met netcongestie. Als iedereen tijdens piekmomenten tegelijk veel stroom vraagt, wordt het stroomnet overbelast. Het probleem wordt groter door alle verduurzamingsmaatregelen. Warmtepompen en het opladen van elektrische auto’s voeren de belasting van het stroomnet namelijk nog verder op. Het RVB wil graag weten of een grote accu bij een kantoor het stroomnet kan ontlasten.

Eerste accu-experiment

Daarom stelde het RVB het rijkskantoor aan de Rijnstraat 8 in Den Haag beschikbaar als testlocatie voor de zogeheten Stadsbatterij. ‘Het is de eerste keer dat het Rijk experimenten met een grote batterij doet. De resultaten leveren kennis op over hoe we de batterij in de toekomst zinvol inzetten’, zegt Nele Borgmann, expert Innovatie bij  EnergieRijk Den Haag, een samenwerkingsverband met andere overheden en bedrijven om tientallen gebouwen gezamenlijk te verduurzamen. Het RVB is ook onderdeel van ERDH.

Sinds begin dit jaar is de Stadsbatterij aangesloten op het stroomnet van de stad. Met een capaciteit van 500 kilowatt is de accu krachtig genoeg om 200 werkplekken een week lang van stroom te voorzien. De Stadsbatterij moet volgens Borgmann niet alleen het net ontzien, maar ook leveringszekerheid bieden. ‘De grote accu neemt de levering van stroom deels over als de infrastructuur naar het gebouw de hoge vraag niet aan kan.’

Piekreductie

Borgmann en haar collega’s hebben dit jaar onderzocht in welke mate de Stadsbatterij het netcongestieprobleem kan oplossen. Het goede nieuws is dat de Stadsbatterij pieken inderdaad kan afvlakken. ‘Wel viel op dat we de batterij nog efficiënter kunnen inzetten voor piekreductie. De inzet van de accu moet beter afgestemd zijn op de wisselende energievraag van het gebouw. Dat gedrag is lastig te voorspellen’, geeft Borgmann aan. ‘Toch is het goed nieuws, want nu is duidelijk dat we de Stadsbatterij nog meer kunnen inzetten om zo een grotere piekreductie te realiseren. De Stadsbatterij is een serieuze optie voor het volledig energieneutraal maken van gebouwen. Daarmee zetten we echt stappen in de verduurzaming van al het Rijksvastgoed.’

Kostenbesparing

Een andere bevinding van de experimenten is dat de piekreductie kostenbesparingen oplevert. ‘Als een pand tijdens de piek veel stroom van het net gebruikt, kom je terecht in duurdere stroomtarieven. Door de pieken af te vlakken, voorkomen we die hogere kosten’, legt Borgmann uit. De tarieven van elektriciteit van het stedelijke stroomnet zijn dynamisch. Zo zijn de prijzen in de ochtend en avond vaak hoger omdat dan veel mensen stroom gebruiken. ‘s Nachts is er heel weinig stroomverbruik en ligt de prijs dus lager. Inmiddels is het aanbod tijdens de zomermaanden door groene energieopwekking overdag soms zo hoog dat de prijzen zelfs negatief worden. In deze gevallen is het slim om de batterij overdag op te laden. Door software is de batterij slim genoeg gemaakt om zichzelf op te laden op het moment dat de inkoopprijzen van energie op de markt laag zijn. Borgmann heeft becijferd dat de Stadsbatterij in de zomer gemiddeld 35 euro per dag aan stroomkosten bespaart. In de wintermaanden is dat gemiddeld 13 euro per dag.

Ook levert de Stadsbatterij duurzaamheidswinst op. Borgmann: ‘Het komt vaak voor dat bij hoge tarieven een groter aandeel van de geleverde elektriciteit niet-duurzaam is. De Stadsbatterij laadt zoveel mogelijk op bij lage prijzen en dus met meer hernieuwbare energie.’ Zo bespaar je niet alleen geld, maar voorkom je ook de uitstoot van bijvoorbeeld een gasgestookte elektriciteitscentrale.

Meer informatie

In het programma ERDH werken gemeente Den Haag, provincie Zuid-Holland en het RVB samen om de belangrijkste overheidsgebouwen in het centrum en in het World Forum-gebied in Den Haag in 2040 duurzaam van energie te voorzien. Lees meer over ERDH op www.energierijkdenhaag.nl

Hoofdbeeld: RVB/Bas Kijzers / In oktober 2023 is de Stadsbatterij geplaatst. De experimenten worden onder anderen uitgevoerd door adviseur Energie, Bryan Tancré bij BAM Modulaire- en Energieconcepten.

Beeld onder: ©Bart van Hoek / Het kantoor aan de Rijnstraat 8 in Den Haag is gekoppeld aan de Stadsbatterij.