Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Toyota Motor Europe start met emissievrije logistiek met waterstof-brandstofcelvrachtwagens

Toyota Motor Europe en VDL Groep hebben samengewerkt om het brandstofcelsysteem van Toyota te integreren in zware vrachtwagens. Na de eerste demonstratietruck heeft Toyota nu vier extra voertuigen ingezet op zijn logistieke routes in België (Diest), Frankrijk (Rijsel), Duitsland (Keulen) en Nederland (Rotterdam en Weesp).

Toyota heeft de krachten gebundeld met zijn logistieke dienstverleners – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT en Yusen Logistics – om zware vrachtwagens zonder uitlaatemissie in zijn logistieke activiteiten te introduceren. Toyota zal samen met deze logistieke dienstverleners de prestaties van de brandstofcelvrachtwagens voortdurend evalueren in de dagelijkse activiteiten van Toyota Parts Centre Europe, dat dagelijks meer dan 500.000 onderdelen en accessoires verwerkt.

Vergelijkbare prestaties met dieseltruck

De 40 ton brandstofcelvrachtwagen levert vergelijkbare prestaties als een dieselvrachtwagen, maar dan zonder uitstoot tijdens het rijden. De elektromotor wordt aangedreven door elektriciteit die wordt opgewekt uit waterstof in combinatie met zuurstof. Met één tankbeurt kan het voertuig tot 400 km rijden onder reële rijomstandigheden. Een bijkomend voordeel is dat de elektromotor stil en trillingsvrij zijn werk doet, fijner voor de omgeving en voor het rijcomfort.

CO2-neutraal in 2040

Thiebault Paquet, Vice President R&D, Toyota Motor Europe: "Dit initiatief sluit aan bij Toyota's doel om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn in zijn logistieke activiteiten, maar het heeft ook tot doel bij te dragen aan de groei van de waterstofeconomie. Zware brandstofcelvrachtwagens kunnen de vraag naar waterstof stimuleren, wat samen met de implementatie van de EU-verordening over infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) een van de belangrijkste factoren is. Samen met onze logistieke dienstverleners willen we lessen trekken uit de dagelijkse werking van onze eerste waterstofaangedreven logistieke vloot en de voertuigen en operationele processen verder verbeteren."

Geplaatst in Nieuws
23 jun. 2025