Straks ruim 200 voertuigen op waterstof erbij dankzij subsidie
Voor het eind van 2027 komen er meer waterstoftankstations bij in Nederland. Ook komen er 192 zware voertuigen, 10 personenbusjes en 9 kleine bestelwagens op waterstof extra bij. Dit is dankzij de subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM). In totaal krijgen 9 samenwerkingsverbanden subsidie. Het budget van SWIM werd begin december nog met € 6 miljoen verhoogd.
Verhoging budget SWIM
SWIM ging open op 15 juli en sloot op 6 september dit jaar. Door de verhoging van het budget - begin december - kunnen projecten als waterstoftankstations in Nijmegen en Venlo van start. Ook worden 3 tankstations vergroot. En Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO) kon 9 van de 12 aanvragen goedkeuren.
Zero-emissie rijden op waterstof
Waterstof is een uitstootvrije (zero-emissie) techniek voor verkeer. In Nederland is rijden op waterstof een alternatief naast elektrisch vervoer. Zeker wanneer elektrisch rijden minder interessant is. Bijvoorbeeld bij netcongestie of als er langere afstanden gereden moeten worden. Of als er tussendoor weinig tijd is om te laden. Ook voor rolstoelbussen die te zwaar zijn voor accu's kan een waterstofbus uitkomst bieden.
In 2025 nieuwe subsidie beschikbaar
De subsidieregeling is voor ondernemers die in een samenwerkingsverband investeren in waterstof. Het samenwerkingsverband (consortium) moet in ieder geval bestaan uit één exploitant van een waterstoftankstation, en minstens één bedrijf dat actief is als vervoerder. Per project is er maximaal € 6 miljoen te verdelen. In 2025 kunnen ondernemers weer SWIM-subsidie aanvragen. Er is dan € 40 miljoen beschikbaar. De regeling opent op 1 april en sluit op 7 mei 2025.
Landelijke netwerk waterstoftankstations
SWiM draagt bij aan de verplichting om in 2030 in ieder stedelijk knooppunt een waterstoftankstation te hebben. Op dit moment zijn er 23 openbare waterstoftankstations. Hiervan is een aantal geschikt voor zwaar wegvervoer. Europese landen zijn sinds 13 april 2024 verplicht de infrastructuur en vervoer voor alternatieve brandstoffen te stimuleren.
Deze subsidieregeling maakt onderdeel uit van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit.