MyWheels plaatst elektrische deelauto’s bij in Utrecht
Deelauto-aanbieder MyWheels heeft 25 elektrische auto’s toegevoegd aan het mobiliteitsaanbod in Utrecht. De extra deelauto’s worden vanaf vandaag verspreid door heel Utrecht aangeboden op voor deelauto’s aangewezen parkeerplekken. De bijplaatsing is het gevolg van de toename in het gebruik van deelvervoer in de stad.
De nieuwe deelauto’s van MyWheels, elektrische auto’s variërend in grootte van de merken Peugeot, Renault, Skoda en Volkswagen, worden aangeboden in de wijken waar de deelauto’s veel worden gebruikt. De elektrische deelauto’s zijn beschikbaar voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers. De verwachting is dat de vraag de komende maanden nog harder zal groeien en MyWheels nog meer elektrische deelauto’s zal gaan plaatsen.
“Utrecht is de stad met de meeste MyWheels deelauto’s en accounts per inwoner. De stad loopt voor in de mobiliteitstransitie, waarbij steeds meer wijken autoluw worden. Nieuwe bouwprojecten krijgen minder parkeerplaatsen, maar ook bedrijven zien steeds vaker de voordelen van ons zakelijke aanbod in,” zegt Steffen Boon van MyWheels. “Daar spelen we op in door jonge elektrische deelauto’s goed verspreid door Utrecht aan te bieden, zodat er altijd op loopafstand een auto beschikbaar is. Utrecht is daarmee de modelstad voor deelauto’s. We zien dan ook dat het aantal Utrechtse MyWheels members in nog geen jaar tijd met ruim 35 procent toegenomen is en het gereden aantal kilometers met bijna 40 procent is gestegen.”
Rijdende buurtbatterij
De elektrische deelauto’s worden geladen met zon- en windenergie door de laadpalen van We Drive Solar. Die laadpalen hebben de mogelijkheid om auto’s bidirectioneel te (ont)laden. Dat betekent dat elektrische deelauto’s niet alleen kunnen laden, maar ook stroom kunnen terugleveren uit de batterij van de auto aan het lokale netwerk. Op deze manier leveren de deelauto’s een bijdrage aan het verlichten van het netcongestieprobleem. Momenteel zijn We Drive Solar en MyWheels de technologie aan het testen, met het doel om de inwoners van Utrecht als eerste in Nederland kennis te laten maken met de ‘rijdende buurtbatterij’.