Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Miko wint voor het derde jaar op rij de Fairtrade Frontrunner Award

Miko ontving voor de derde keer op rij de Fairtrade Frontrunners Award. In de categorie “Fairtrade Premium generated worldwide by a Belgian brand” viel Miko in de prijzen als Belgisch bedrijf dat de hoogste Fairtrade premie ophaalde door export. Bijna 45% van de koffie die door Miko verkocht wordt, is Fairtrade gecertificeerd.

Fairtrade Frontrunner Scorecard

Voor het derde jaar op rij publiceert Fairtrade Belgium haar Frontrunners Scorecard. Dit instrument brengt in kaart hoe bedrijven het doen op vlak van Fairtrade, in verschillende categorieën: het volume verkochte Fairtrade producten (“Fairtrade Premium”), marketing en communicatie, en inspanningen om verder te gaan dan certificering. Dit jaar werd een vierde categorie toegevoegd waar ook rekening wordt gehouden met het volume Fairtrade koffie dat geconsumeerd wordt binnen gemeentelijke diensten van erkende Faire Gemeenten in Vlaanderen. “Miko is een toonaangevende partner in het samen creëren van impact”, stelt Philippe Weiler, CEO van Fairtrade Belgium. “Via de awards willen we hen erkennen voor hun inspanningen voor eerlijkere handelspraktijken.”

Puro Fairtrade koffie

In de categorie "Fairtrade Premium" sleept Miko voor het derde jaar op rij de hoofdprijs in de wacht. Daarmee is het Belgische bedrijf de grootste generator van Fairtradepremie op exportmarkten, voornamelijk dankzij de verkoop van Puro-koffie, het Fairtrade-merk van de groep sinds 2005. In 2024 genereerde Miko meer dan 687.000 euro aan Fairtradepremie op zijn buitenlandse verkopen alleen. De totale Fairtrade-impact van Miko bedraagt bijna 840.000 euro wanneer ook de verkopen op de Belgische markt worden meegeteld.

Naast 100% Fairtrade gecertificeerde koffie, biedt Puro ook bescherming aan het regenwoud door bedreigde gebieden op te kopen en duurzaam te beheren, in samenwerking met natuurbeschermingsorganisatie World Land Trust. Zo beschermt Puro sinds zijn oprichting al meer dan 620 miljoen m2 bos in koffieproducerende landen. Dat is 4 maal de oppervlakte van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 

“We zijn erg trots op het parcours dat we met Puro al hebben afgelegd”, zegt Karl Hermans, Managing Director van Miko. “De Fairtrade Frontrunners Award is een mooie erkenning van onze inspanningen om duurzaam en eerlijk te handelen. Bijna 45% van de koffie die we binnen onze groep branden, is Fairtrade gecertificeerd. Het is onze ambitie om dit aandeel verder te laten groeien tot 50% in 2030! Bovendien kiest op dit moment 1 op 3 Vlaamse gemeentes voor Puro Fairtrade koffie. Samen met Fairtrade Belgium willen we het consumentenbewustzijn inzake eerlijke handel nog verder laten groeien.”

Geplaatst in Nieuws
23 jun. 2025