Huurauto’s stijgen in populariteit als mobiliteitsoplossing bij Nederlandse bedrijven
Bij drie op de tien Nederlandse bedrijven (30%) is de huurauto voor korte of middellange termijn de populairste mobiliteitsoplossing. Dit is een stijging van dertien punten vergeleken met vorig jaar. Het aanbieden van reizen met openbaar vervoer (OV) staat met 25 procent op de tweede plek en het delen of leasen van fietsen op de derde plek (24%). Dit blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2024. Deze jaarlijkse survey, uitgevoerd door Ipsos onder 8.605 bedrijven wereldwijd, waaronder 300 in Nederland, biedt waardevolle inzichten in de trends binnen de Nederlandse mobiliteitssector.
Het meest opvallende is de groeiende interesse in huurauto’s voor korte (een dag tot een maand) of middellange (één maand tot 24 maanden) termijn en is daarmee de meest gebruikte mobiliteitsoplossing. Veel bedrijven (30%) maken hier al gebruik van en de trend is dat dit aandeel blijft groeien. Maar liefst 39 procent overweegt dit binnen de komende drie jaar aan te bieden. Ook het delen of leasen van fietsen wordt steeds aantrekkelijker. Zeker 37 procent van de bedrijven verwacht dit binnen drie jaar aan te bieden. Een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022, toen slechts 21 procent van de bedrijven aangaven dit te verwachten. Hiermee loopt Nederland ver voor op het Europese gemiddelde van 31 procent.
MVO-beleid en HR-behoefte meest leidend voor mobiliteitsoplossingen
Momenteel hebben negen op de tien Nederlandse bedrijven (88%) minstens één mobiliteitsoplossing ingevoerd, wat boven het Europese gemiddelde van 79 procent ligt. Dit laat zien dat mobiliteitsoplossingen vaker worden geïmplementeerd in Nederlandse bedrijven dan in de rest van Europa. Twee op de vijf ondervraagden (39%) voeren een mobiliteitsoplossing in of overwegen dit vanwege redenen die samenhangen met het MVO-beleid, een aanzienlijke verbetering vergeleken met vorig jaar (27%). Een even grote groep (38%) doet dit vanwege HR-gerelateerde behoeften, zoals het werven en behouden van werknemers, en 35 procent om de employer branding te verbeteren.
Mobiliteitsbudget neemt gestaag toe
Ondanks dat veel bedrijven mobiliteitsoplossingen bieden, neemt het aanbieden van een mobiliteitsbudget minder snel toe. Bijna een kwart (23%) biedt het momenteel al aan en nog eens 13 procent verwacht dit in de komende drie jaar te doen. De voornaamste motivatie hiervoor is het tegemoetkomen aan de wens van werknemers om meer opties en flexibiliteit met betrekking tot mobiliteit te hebben (35%).
Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland: "De stijgende interesse in huurauto’s valt te verklaren, aangezien deze optie dicht bij de bestaande mobiliteitsoplossing, namelijk leaseauto's, in de buurt komt en een oplossing biedt wanneer de beschikbaarheid van nieuwe auto’s beperkt is. Toch tonen het OV en het leasen van fietsen het meeste groeipotentieel, dit zien wij onder andere terug op de manier hoe medewerkers hun mobiliteitsbudget inzetten. Vaak kiezen zij voor een fiets, OV, of een combinatie daarvan. Naast dat het duurzamere manieren van reizen zijn, is het financieel ook aantrekkelijker, omdat medewerkers regie hebben over de invulling. Het is positief om te zien dat al een kwart van de Nederlandse bedrijven mobiliteitsbudgetten aanbieden, want het is een trend die past bij de tijd waarin we leven. Ik wil werkgevers dan ook aanmoedigen om met deze mogelijkheden aan de slag te gaan. Er zijn zoveel meer flexibele, vitale en duurzame mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij de wensen van medewerkers, met als bijkomend voordeel dat je aantrekkelijker wordt en blijft als werkgever.”