Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Heijmans neemt nieuwe 40 tons elektrische rupsgraafmachine in gebruik

Heijmans heeft een zwaardere elektrische rupsgraafmachine van 40 ton met een giek van veertien meter in gebruik genomen. Heijmans wil een schonere lucht en lagere impact op de aarde creëren door de CO₂-uitstoot van zijn activiteiten te verlagen. Daarom investeert het bouwbedrijf in het elektrificeren van (groot) materieel en vervoersmiddelen zodat dit uiteindelijk leidt tot een emissieloze bouwplaats.

Zwaar en specialistisch werk

De nieuwe emissieloze rupsgraafmachine is ingezet op het project Dijkversterking Lauwersmeerdijk - Vierhuizergat in de provincie Groningen. De DX355LC Electric heeft een verlengde giek van 14 meter en een afneembaar draaikantelstuk. Hiermee verzetten de grondwerkers specialistisch werk, zoals het uitgraven van een damwand kuip, omdat het met de lange giek mogelijk is om dieper te graven. Maar ook het plaatsen van grote keerwanden is aan de nieuwe graafmachine besteedt. Zo zet Heijmans hem ook in op dijkverzwaringsprojecten zoals GOWA (Gorinchem Waardenburg).

Powerbox 400

De elektrische rupsgraafmachine is uitgerust met 1 Powerbox 400 en 1 contragewicht achterin, op de plaats van de 2e Powerbox 400. De machine draait werkdagen van 12 uur bij zwaar werk met een verlengde giek, ook tijdens de specialistische werkzaamheden met 2 stuks Powerbox 400.

“Vorig jaar hebben we al twee elektrische rupsgraafmachines in gebruik genomen. Die bevallen erg goed bij de collega’s. Voor zwaarder en dieper werk wilden we een grotere en zwaardere elektrische rupsgraafmachine. Op de projecten zijn ze erg tevreden met deze grotere versie. Het verwisselen van de Powerbox 400 gaat veel sneller dan tanken, maar je moet wel direct wisselen als hij op is. Daarom werken we met vaste wisselschema’s. Zo zijn de Powerboxen nooit helemaal leeg.

Collega Rene Balk deelt zijn ervaring over het nieuwe elektrische materieelstuk. Lees hier zijn verhaal.

Geplaatst in Nieuws
25 jul. 2024