Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

ESG blijft prioriteit voor 94% Nederlandse organisaties ondanks financiële en politieke druk

Uit nieuw onderzoek van wereldwijd online marketing- en communicatiebureau Clarity Global blijkt dat duurzaamheidsdoelstellingen de afgelopen 18 maanden flink zijn aangescherpt onder (politieke) druk, bezuinigingen en anti-ESG-retoriek. Ondanks deze uitdagingen zetten bedrijven zich meer in voor en tonen ze meer ambitie in hun duurzaamheidsdoelstellingen.

Het onderzoeksrapport Responsible Business Outlook for Communicators onderzoekt de huidige (markt)uitdagingen waarmee organisaties in het VK, de US, Nederland en Australië kampen bij hun behoud van verantwoord ondernemerschap.

94% van de Nederlandse organisaties ziet ESG als zakelijke prioriteit. Maar ze hebben een uiteenlopende visie. De grootste groep respondenten (42%) ziet dit als middel voor waardecreatie op langere termijn, vergeleken met een wereldwijd gemiddelde van 48%. Verder ziet 31% het voornamelijk als een tool voor reputatiebeheer, ver boven het wereldwijde gemiddelde van 18%. Wellicht iets minder enthousiast zijn de 18% van de organisaties voor wie ESG met name een compliance-vereiste is (wereldwijd: 26%) en de 9% die het puur beschouwen als een kostenpost op korte termijn (wereldwijd: 7%).

Daarnaast valt op dat alle respondenten (wereldwijd 99%) aangeven dat de manier waarop ze communiceren over verduurzaming de afgelopen 18 maanden is veranderd.

Organisaties leggen in hun berichtgeving vooral de nadruk op financiële of zakelijke voordelen (47% vs. 31% wereldwijd). Maar 19% heeft de totale communicatie over duurzaamheid teruggeschroefd (wereldwijd: 10%) en 13% is helemaal gestopt met het publiceren van duurzaamheidsrapporten (wereldwijd: 7%). Een significant aantal organisaties lijkt dus een stuk voorzichtiger te zijn geworden.

Nederlandse respondenten geven aan dat gebrek aan ondersteuning vanuit senior management (44%) en de directie (39%) de belangrijkste uitdagingen zijn. Wereldwijd is dat respectievelijk 44% en 21%.

Desalniettemin zegt 98% van de Nederlandse respondenten dat ESG een topprioriteit blijft, vergeleken met 94% wereldwijd.

Meer druk, minder middelen

Wereldwijd vreest 38% van de communicatieprofessionals te worden beschuldigd van greenwashing. Tegelijkertijd geeft 37% aan dat beperkte budgetten een belangrijke hindernis vormen voor betere communicatie. Regionaal gezien kampen de respondenten met verschillende obstakels:

  • Britse organisaties doen meer met minder: 44% meldt beperkte budgetten, maar bijna de helft (47%) verhoogt toch de duurzaamheidsambitie.
  • Amerikaanse organisaties reageren op politieke uitdagingen: Door de toenemende politisering en beleidswijzigingen communiceren bedrijven voorzichtiger, maar zien zij ESG vaker als essentieel voor waarde op de lange termijn dan andere regio’s.
  • Australië loopt voorop in het verhogen van de ambities: 58% van de organisaties scherpt de duurzaamheidsdoelen aan, hoewel zorgen over greenwashing en greenhushing groot blijven.

“Krantenkoppen richten hun pijlen vaak op bekende organisaties die hun duurzaamheidsdoelen bijstellen, maar onze inzichten tonen iets anders: stille vooruitgang en veerkracht”, aldus Julia Hoy, Executive Vice President Responsible Business bij Clarity Global. “Voor veel bedrijven blijft duurzaamheid een belangrijk onderdeel van waardecreatie op de lange termijn, ook in onzekere tijden. En naarmate regelgeving strenger wordt, wordt het duidelijker welke bedrijven duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen écht serieus nemen als toegevoegde waarde – en welke niet.”

De Responsible Business Outlook for Communicators is hier te downloaden

Geplaatst in Nieuws
30 jul. 2025