Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Elements viert 15 jaar duurzame distributie met showroom in Nederland

Dit jaar viert Elements, B-corp gecertificeerde verdeler van maatschappelijk verantwoorde merken, zijn 15de verjaardag. Sinds de oprichting in 2010 heeft het bedrijf zich gepositioneerd als een toonaangevende verdeler en agency van outdoormerken als Patagonia, Osprey, Zamberlan, Houdini en speelt het een actieve rol in het bevorderen van een positieve verandering binnen de sector. Na het uitbouwen van een succesvolle showroom in België, opent Elements later dit jaar een showroom in Nederland. 

“We richtten Elements op vanuit de overtuiging dat distributie en sales beter, bewuster en met meer verantwoordelijkheid kunnen”, zegt Christophe Declercq. Vandaag wordt deze visie uitgedragen door een team van 21 mensen verspreid over België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

Het familiebedrijf, met showroom in Edegem (Antwerpen), verdeelt gerenommeerde outdoormerken als Klean Kanteen, Care Plus, WakaWaka, Katadyn en Nocs Provisions aan onafhankelijke outdoorwinkels en grote retailketens waaronder A.S.Adventure en Bever. 

Groei en impact gaan hand in hand

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor Elements geen bijzaak, maar de kern van alles wat ze doen. Deze visie begint bij de zorgvuldige selectie van merken. Die voldoen niet alleen aan hoge kwaliteitsnormen, maar worden ook gescreend op hun maatschappelijke engagement. 

“We kiezen er bewust voor om als schakel in de keten ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen – niet enkel als doorgeefluik van producten, maar als actieve partner,” zegt Nelson Coomans, duurzaamheidscoördinator bij Elements. “Zo creëren we een échte synergie tussen merk en lokale distributie: een en-en-verhaal waarin groei en positieve impact hand in hand gaan.”

Geen compromissen

In-house duurzaamheidscoördinator Nelson waakt erover dat Elements niet alleen mooie woorden spreekt, maar ook daadwerkelijk actie onderneemt. “Sinds 2019 zetten we sterk in op het verminderen van luchttransport. Door over te schakelen naar oceaantransport hebben we de CO₂-uitstoot van onze import in 2023 teruggebracht tot 0,32 tCO2e per ton. Dit is een afname van 89,51 procent ten opzichte van 2019. Zelfs nu oceaantransport door geopolitieke spanningen uitdagender is geworden, blijven we trouw aan ons engagement: 90% van onze import verloopt per schip.” vertelt Nelson.

Daarnaast draagt Elements ook financieel bij aan positieve verandering. Als lid van 1% For The Planet doneerde het bedrijf al €301,223 aan meer dan twintig non-profitorganisaties. In 2019 was Elements het vijfde Belgische bedrijf dat dit engagement aanging en een van de eerste distributeurs in Europa. Dankzij al deze inspanningen behaalde Elements in juni 2023 als eerste distributeur in de Benelux het B-Corp certificaat.

Samen impact maken, van keten tot klant

Het is duidelijk: Elements wil een echte force for good zijn. Dit engagement vertaalt zich in concrete acties, van kleine symbolische gebaren tot grote initiatieven zoals de impactkorting. Deze korting beloont retailklanten voor hun klimaat- en milieu-inspanningen. Want Elements weet dat échte impact verder reikt dan individuele inspanningen. Nelson licht toe: 

"Onze samenleving vraagt om een fundamentele, systemische verandering als we de sociaal-ecologische uitdagingen van vandaag echt willen aanpakken. Alleen als elke schakel in de keten zich engageert tot actie en kennisdeling, maken we een kans. En dat is precies waar Elements voor staat: positieve verandering realiseren binnen jouw toeleveringsketen, met échte en blijvende impact als resultaat. Als producenten, distributeurs, agentschappen, retailers, merken en ngo’s in de outdoorsector hebben we de kracht om het voortouw te nemen."

15 jaar Elements toont dat het anders kan. Met de opening van de Nederlandse showroom en nieuwe duurzame initiatieven in het vooruitzicht, is Elements klaar voor een volgende hoofdstuk – één waarin groei en impact hand in hand blijven gaan. Samen met merken, retailers en partners blijft het bedrijf bouwen aan een duurzame keten. Wie mee wil veranderen, weet waar aankloppen.

Geplaatst in Nieuws
18 jun. 2025