Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Een halt toeroepen aan greenwashing: hoe de EU groene claims reguleert

De EU wil een einde maken aan greenwashing en consumenten meer informatie geven over de duurzaamheid van producten die ze kopen.

Om de rechten van consumenten beter te beschermen, milieuvriendelijke beslissingen te bevorderen en een circulaire economie op te bouwen waarin materialen worden hergebruikt en gerecycled, werkt het Europees Parlement aan een update van bestaande regels met betrekking tot handelspraktijken en consumentenbescherming.

Een verbod op greenwashing 

Natuurlijk, eco, milieuvriendelijk... Veel producten hebben deze labels, maar heel vaak zijn deze claims niet bewezen. De EU wil ervoor zorgen dat alle informatie over de impact van een product op het milieu, de levensduur, repareerbaarheid, samenstelling, productie en gebruik wordt ondersteund door verifieerbare bronnen.

Wat is greenwashing?

De praktijk van het geven van een valse indruk van de milieueffecten of voordelen van een product, wat consumenten kan misleiden.

Om dat te bereiken zal de EU het volgende verbieden

  • generieke milieuclaims op producten zonder bewijs
  • claims dat een product een neutraal, verminderd of positief effect heeft op het milieu omdat de producent emissies compenseert
  • duurzaamheidslabels die niet gebaseerd zijn op goedgekeurde certificeringsregelingen of opgesteld door overheidsinstanties

De duurzaamheid van producten bevorderen 

Het Europees Parlement wil ervoor zorgen dat consumenten volledig op de hoogte zijn van de garantieperiode, waarin consumenten op kosten van de verkoper om reparatie van defecte producten kunnen vragen. Volgens de EU-wetgeving hebben producten een garantie van minimaal twee jaar. Bijgewerkte regels voor consumentenbescherming introduceren een nieuw label voor producten met een verlengde garantieperiode.

Geplaatst in Nieuws
23 jan. 2024