Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

EcoLog werkt verder aan realisatie van importterminal voor vloeibare waterstof

EcoLog heeft opnieuw een mijlpaal bereikt in de plannen voor een importterminal voor vloeibare waterstof in de Amsterdamse haven. In Tokio ondertekende het bedrijf vorige week een overeenkomst met meerdere technologiebedrijven die apparatuur gaan leveren voor zowel de terminal als de schepen waarmee vloeibare waterstof in de toekomst wordt vervoerd. De ceremonie vond plaats in aanwezigheid van de Nederlandse ambassadeur in Japan, H.E. Gilles Beschoor Plug.

De samenwerkende partijen – Ebara Corporation, Fukui Seisakusho, Kobe Steel en TB Global Technologies – zullen technische installaties en oplossingen ontwikkelen voor EcoLogs vloeibare-waterstofschepen én voor de beoogde importterminal in Amsterdam.

Eerste importterminal voor vloeibare waterstof op deze schaal

Samen met Port of Amsterdam werkt EcoLog aan de realisatie van een terminal voor de import van vloeibare waterstof (LH₂) en de export van vloeibare CO₂ (LCO₂) in de Afrikahaven. Het project geldt als de eerste terminal van deze omvang wereldwijd. De ingebruikname staat gepland rond 2030. In de opstartfase voorziet de terminal in een jaarlijkse doorvoer van circa 200.000 ton vloeibare waterstof en 1,8 miljoen ton vloeibare CO₂.

Vloeibare waterstof kan veilig en efficiënt worden vervoerd via pijpleidingen, binnenvaart, spoor en weg. Vanuit Amsterdam kan de waterstof worden geleverd aan afnemers in de regio, in de rest van Nederland en in Duitsland, onder meer voor toepassingen in industrie, mobiliteit, scheepvaart en luchtvaart.

Hooggespecialiseerde technologie voor schepen en terminal

Parallel aan de terminalontwikkeling werkt EcoLog aan speciaal ontworpen schepen voor het transport van vloeibare waterstof. Zowel de schepen als de terminal vereisen zeer specialistische technologie. Met de betrokken partners is daarom een raamovereenkomst gesloten voor de gezamenlijke ontwikkeling en integratie van essentiële apparatuur, waaronder:

  • pompen voor het laden en lossen van vloeibare waterstof;
  • veiligheidskleppen die bij noodsituaties de druk in tanks kunnen verminderen;
  • warmtewisselaars die vloeibare waterstof omzetten naar gasvorm voor verder transport via leidingen;
  • zogeheten marine loading arms voor het veilig afhandelen van scheepsladingen.

Door deze geïntegreerde aanpak komt de realisatie van een internationale importcorridor voor vloeibare waterstof dichterbij. In de komende periode werkt EcoLog verder aan het detailontwerp van de terminal en de benodigde vergunningen, met als doel realisatie rond 2030.

Cruciale rol voor import van groene waterstof

De import van groene waterstof is essentieel voor de opbouw van de Europese waterstofeconomie en de verduurzaming van de industrie. Nederland beschikt over onvoldoende ruimte en capaciteit om zelf aan de volledige toekomstige vraag te voldoen, waardoor import uit andere regio’s noodzakelijk is.

Eerder dit jaar sloot EcoLog al samenwerkingsafspraken met partijen uit Oman, Duitsland en Nederland om de import van vloeibare waterstof mogelijk te maken. De ontwikkeling van de terminal in de Amsterdamse haven vormt een belangrijk onderdeel van deze internationale keten en van de ambitie om Noordwest-Europa structureel te voorzien van groene waterstof.

Geplaatst in Nieuws
24 dec. 2025