Drentse partijen onderzoeken waterstofaansluiting Hoogeveen
De gemeente Hoogeveen, RENDO en provincie Drenthe gaan samen onderzoeken hoe de regio Hoogeveen in de toekomst kan worden aangesloten op het landelijke waterstofnetwerk. Daarvoor is een extra aftakking in de leiding nodig, een zogenoemd T-stuk. De drie partijen hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarin ze vastleggen samen met Hynetwork de mogelijkheden van deze waterstofaftakking naar Hoogeveen te onderzoeken.
Voorbereid op de toekomst
Het landelijke waterstofnetwerk wordt momenteel in Nederland aangelegd door Hynetwork, een dochterorganisatie van Gasunie. Hierbij focust Hynetwork zich op het verbinden van vijf grote industrieclusters in Nederland, waardoor er tot nu toe geen aftakking is opgenomen voor de regio Hoogeveen.
Om wel een aftakking op het landelijke waterstofnetwerk te kunnen verkennen, is een door Hynetwork uit te voeren onderzoek nodig. De gemeente Hoogeveen, provincie Drenthe en RENDO, middels haar dochterorganisatie N-TRA, laten dit onderzoek gezamenlijk uitvoeren, en tekenden daarom een samenwerkingsovereenkomst.
Wethouder Jeroen Westendorp: “Als tijdens de aanleg van het netwerk al rekening gehouden wordt met deze toekomstige aftakking, kan deze eenvoudiger, veiliger en tegen lagere kosten worden gerealiseerd. Deze Hoogeveense aftakking maakt waterstof voor bedrijven in de regio Hoogeveen beschikbaar. Dat is goed voor de regionale economische ontwikkeling en verlicht de druk op het elektriciteitsnet.”
Onderzoek naar mogelijkheden
Samen met Hynetwork wordt onderzocht hoe het T-stuk tijdens de aanleg van het waterstofnetwerk Drenthe-Overijssel al kan worden meegenomen. Daarbij wordt gekeken naar de technische mogelijkheden, de benodigde vergunningen en de planning. Zo kan worden bepaald welke stappen nodig zijn om een toekomstige aftakking van waterstof naar de regio Hoogeveen mogelijk te maken.
Samenwerking en vervolg
De gemeente Hoogeveen, RENDO en provincie Drenthe voeren het onderzoek gezamenlijk uit en delen de verantwoordelijkheid voor de vervolgstappen. “We kijken naast de technische mogelijkheden als samenwerkende partijen ook naar de financiering van het T-stuk,” licht gedeputeerde Bart van Dekken toe. “Door deze samenwerking met elkaar aan te gaan, willen we ervoor zorgen dat de regio goed voorbereid is op toekomstige ontwikkelingen rond waterstof.”
Dat beaamt RENDO-directeur Eddy Veenstra: “Waterstof zal pas over aantal jaren een grote rol gaan spelen binnen de energietransitie. Het gaat dan met name om de industrie. Het is goed om hier vroegtijdig op in te spelen en vooruit te kijken, bijvoorbeeld als het gaat om de aftakking van het landelijke waterstofnetwerk.”
Wat is het waterstofnetwerk?
Het waterstofnetwerk Drenthe-Overijssel maakt deel uit van het landelijke netwerk voor het transport van waterstof. Dit netwerk wordt aangelegd door Hynetwork en verbindt industriële gebieden, opslaglocaties en internationale verbindingen met elkaar. Het netwerk is bedoeld voor grote industriële gebruikers die hun CO₂-uitstoot willen verminderen door over te stappen op waterstof. Daarmee draagt het bij aan het verduurzamen van industrie in Drenthe en een toekomstbestendig groene economie.
Bekijk op de kaart hoe het waterstofnetwerk Drenthe-Overijssel loopt:

