Doorbraak in herbruikbare statiegeldverpakkingen voor B2C
In aanloop naar de drukste periode van het jaar bundelen Decathlon Nederland, Boxo en Janssen Packaging, onderdeel van Bunzl Retail & Industry, hun krachten. Deze samenwerking resulteert in een belangrijke doorbraak in de grootschalige toepassing van statiegeldverpakkingen bij thuislevering, geïntegreerd in geautomatiseerde fulfilmentprocessen. Vanuit het maatschappelijke belang om verpakkingsafval van webwinkels te verminderen en een circulair verpakkingssysteem te ontwikkelen, levert de Provincie Noord-Brabant een bijdrage aan dit project.
Circulaire e-commerce verpakkingen
Alleen al in Nederland worden jaarlijks ruim 600 miljoen verzendverpakkingen na eenmalig gebruik weggegooid. Meer dan 80% van deze pakketjes worden bij consumenten thuisbezorgd (B2C). Dit leidt tot zo’n 87 miljoen kilo afval, waarvan het grootste deel uit karton bestaat. Hoewel papier- en karton goed recyclebaar zijn, is de recycling hiervan zeer energie- en waterintensief. Nederlandse recyclingfabrieken behoren daardoor tot de grootste industriële uitstoters van CO₂ en stikstof.
De nieuwe Europese verpakkingsverordening (PPWR) verplicht tot vermindering van de totale hoeveelheid verpakkingsafval. Nederland heeft als doel om over tien jaar (2035) 15 procent minder grondstoffen te verbruiken ten opzichte van 2016. Dit reductiedoel staat haaks op de groeiende E-commerce markt, waarin het aantal online bestellingen blijft toenemen.
De sector werkt aan optimalisatie van verpakkingen door minder materiaalgebruik en luchtreductie. Echter, systeemverandering is nodig om de stap van lineaire naar circulaire verzendverpakkingen te maken. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat de meerderheid van de consumenten positief staat tegenover het gebruik van statiegeldverpakkingen.
Opschaling thuislevering
Na de positieve ervaringen met herbruikbare verzendverpakkingen bij Click & Collect-bestellingen zet Decathlon nu de volgende stap door implementatie bij thuislevering. De belangrijkste uitdaging voor de opschaling is het inpassen van statiegeldverpakkingen in geautomatiseerde fulfilment processen. In samenwerking met Janssen Packaging worden herbruikbare verzendverpakkingen ontwikkeld en getest die toepasbaar zijn in deze processen. Daarnaast werken Boxo en Decathlon aan de integratie van het Boxo Return statiegeldsysteem in de webshop. Klanten die dichtbij een inleverpunt wonen krijgen hierdoor de keuze voor een eenmalige of statiegeldverpakking. Decathlon laadt het statiegeld op de verpakking waarna de klant deze terugkrijgt na inlevering van de verpakking bij een Boxo Return inleverpunt.
Boxo Return inlevernetwerk
Boxo werkt toe naar landelijke dekking van het universele inlevernetwerk voor herbruikbare verzendverpakkingen met statiegeld in Nederland. Verpakkingsbedrijven en webwinkels kunnen hiervan met eigen verpakkingen gebruikmaken. De komende maanden breidt Boxo uit naar de grootste gemeenten in de provincie Noord-Brabant door het openen van inleverpunten. Deze punten zijn verspreid over de gemeente en variëren van pakketpunten, winkels en maatschappelijke gebouwen.
Marijke Heddes, Decarbonisation expert bij Decathlon: "Herbruikbare verzendverpakkingen worden positief ontvangen bij onze collega’s en klanten. We zijn trots dat we samen met Boxo en Janssen Packaging deze volgende stap zetten naar statiegeldverpakkingen bij thuislevering. Hierdoor hopen we het gebruik van herbruikbare verpakkingen op te kunnen schalen en verpakkingsafval te reduceren."
Jelle Smit, Innovation & Sustainability Manager bij Janssen Packaging (BUNZL) “Als verpakkingsbedrijf maken we de transitie van lineaire naar circulaire verpakkingen. Dat doen we door zowel herbruikbare verpakkingen te ontwikkelen als bestaande verpakkingsstromen te verduurzamen. Dit vraagt om oplossingen die niet alleen duurzaam zijn, maar ook op grote schaal toepasbaar binnen bestaande logistieke processen.”
Lucas Hullegie, mede-oprichter van Boxo: "De belangstelling voor herbruikbare verzendverpakkingen groeit snel onder grote retailers. Met deze samenwerking laten we zien dat hergebruik ook past binnen geautomatiseerde fulfilment processen. We zijn trots dat we samen met sterke partners als Decathlon en Janssen Packaging de opschaling van statiegeldverpakkingen bij B2C-leveringen versnellen."
