De toekomst van zwaar transport: vier trends voor 2025 en daarna
Elektrificatie, waterstof en biobrandstoffen lijken voor velen nog toekomstmuziek. De aarzeling is begrijpelijk, maar stilstaan is geen optie. De transportsector staat voor keuzes: blijven inzetten op diesel of overstappen naar nieuwe technologieën? Amanda Rasch, Managing Director Benelux van DKV Mobility, deelt vier trends die in 2025 – en daarna – een belangrijke rol gaan spelen: van haalbare oplossingen tot ambitieuze innovaties.
Biobrandstoffen als tussenoplossing
In 2024 reed 96 procent van de nieuwe zware vrachtwagens in Europa nog op diesel, maar ze kunnen moeiteloos overschakelen op biobrandstoffen zoals HVO100. Deze brandstoffen winnen aan populariteit omdat ze geen grote aanpassingen vereisen aan voertuigen of de infrastructuur. Biobrandstoffen zijn ook in 2025 een slimme keuze om snel de CO2-uitstoot te verlagen en aan strengere emissienormen te voldoen. Met de introductie van de aangescherpte Euro 7-norm zal deze trend alleen maar toenemen. Dit is een Europese emissiestandaard om de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen te verminderen. Voor bedrijven die nog niet klaar zijn voor elektrificatie, vormen biobrandstoffen een praktische tussenstap in het nieuwe jaar.
Laadinfrastructuur verder onder druk
De verkoop van elektrische vrachtwagens in Europa steeg in 2024 met 41 procent en in Nederland met 37 procent, maar een volledige omschakeling naar elektrisch vervoer ligt nog een paar jaar voor ons. Tegelijkertijd laat de toenemende druk op het elektriciteitsnet al zien dat voorbereiding nodig is. In steden zoals Amsterdam raken netwerken overbelast, wat leidt tot wachttijden voor nieuwe aansluitingen. Deze druk zal in 2025 verder toenemen, vooral op plekken waar veel vrachtverkeer samenkomt, zoals distributiecentra, havens, en grote verkeersknooppunten. Hoewel grote investeringen in laadpleinen komend jaar nog niet nodig zijn, wordt de juiste voorbereiding steeds belangrijker. Door nu in gesprek te gaan met netbeheerders, kunnen bedrijven toekomstige vertragingen voorkomen. Dit zorgt ervoor dat wanneer de vraag naar elektrische trucks stijgt, voldoende laadcapaciteit beschikbaar is.
Een hybride toekomst: elektrificatie en waterstof
Een hybride aanpak wordt steeds vaker genoemd als toekomstscenario. Elektrische vrachtwagens zijn nu al geschikt voor korte afstanden, terwijl waterstof de oplossing biedt voor lange(re) ritten. 2025 staat echter vooral in het teken van verkenning, omdat het gebruik van waterstof nog te maken heeft met het kip-en-ei-dilemma. Zonder voldoende waterstoftankstations is er weinig vraag naar voertuigen, en zonder vraag zijn er weinig investeringen in infrastructuur. De trend wordt steeds duidelijker: terwijl elektrificatie in 2025 verder terrein wint, zal de basis voor (groene) waterstof gelegd worden voor bredere adoptie in de jaren daarna.
Slimme oplossingen
In 2025 zal de toepassing van innovaties zoals ‘connected transport corridors’ een grotere rol spelen in de transportsector. Deze oplossing, waarbij vrachtwagens in konvooi rijden en communiceren met verkeerslichten voor prioriteit, wordt in meer steden en bij logistieke knooppunten uitgerold. Dit is een kosteneffectieve manier om vertragingen te verminderen en de uitstoot te verlagen, zonder dat er grote investeringen nodig zijn. Door de toenemende druk op logistieke netwerken, vooral in steden, zijn slimme technologieën in 2025 nodig om de doorstroming te verbeteren. Ik verwacht in het nieuwe jaar dat steeds meer regio’s dergelijke oplossingen omarmen als onderdeel van hun strategie voor efficiënter en duurzamer transport.
2025 wordt een jaar van keuzes. Of je vooroploopt of niet, de uitdagingen en mogelijkheden in de transportsector zijn groot. Toch zullen bedrijven die in het nieuwe jaar geen stappen zetten om zich te verdiepen in nieuwe ontwikkelingen, moeite krijgen om mee te bewegen met de veranderingen in de sector. Een goed voornemen: begin met voorsorteren, ook als investeren nu nog uitdagend is.