Bever rolt succesvolle pilot ‘Bever Koopt Terug’ landelijk uit
Na succesvolle pilots in Houten en Utrecht zet Bever een volgende stap in zijn duurzaamheidsmissie: per 1 februari 2025 is ‘Bever Koopt Terug’ landelijk uitgerold. Dit betekent dat consumenten in alle Bever-winkels hun buitenkleding kunnen inleveren, zodat deze een tweede leven krijgt. Het initiatief, waarmee Bever consumenten stimuleert bewuster met producten om te gaan, is een voorbeeld van hoe duurzaamheid en circulariteit verankerd worden in het businessmodel van de retailer.
Van leren naar opschalen
Tijdens de pilotfase in Houten en de verdere test in de nieuwe circulaire winkel in Utrecht is het initiatief enthousiast ontvangen door klanten en heeft het aantoonbare impact gehad. “We zijn inmiddels al een paar jaar bezig met onze verduurzamingsreis binnen Bever. Jarenlang hebben we gebouwd. Continue innovatie, verandering en daarmee vooruitgang. Dit jaar staat in het teken van opschaling en verankering,” zegt Albert Scholte, CEO van Bever. “Met ‘Bever Koopt Terug’ bieden we klanten niet alleen een eenvoudige manier om hun kleding een tweede leven te geven, maar dragen we ook bij aan een verschuiving in koopgedrag. Dit is geen kleine stap, maar een noodzakelijke stap voor buiten én voor ons allemaal.”
Wat kunnen klanten inleveren?
Klanten kunnen kleding van merken die Bever verkoopt, ongeacht waar deze is gekocht, in goede staat terug verkopen voor shoptegoed.
De kleding wordt door Bever gecontroleerd, professioneel gereinigd en als onderdeel van de 2e Buitenkans-collectie opnieuw aangeboden in de winkels. Beschadigde kleding kan worden ingeleverd bij de hergebruik-inleverpunten, waar deze wordt gerepareerd of gerecycled. Hiermee voorkomt Bever dat waardevolle producten op de afvalberg belanden en draagt het bij aan een circulaire economie.
Duurzaamheid hoeft niet ingewikkeld te zijn
Maar daar stopt het niet: Bever wil in de toekomst ook andere buitenproducten opnemen in het terugkoopprogramma, zodat klanten nog meer mogelijkheden krijgen om bewust met hun spullen om te gaan. Te vaak belanden waardevolle producten onnodig op zolder of in de prullenbak, terwijl ze eenvoudig een tweede leven kunnen krijgen. “Met ‘Bever Koopt Terug’ willen we laten zien dat duurzaamheid niet ingewikkeld hoeft te zijn,” zegt Scholte. “Samen kunnen we bewuster consumeren en ervoor zorgen dat buiten toegankelijk én duurzaam blijft. Buiten heeft ons nodig!”