Beiersdorf stelt normen voor klimaatneutraliteit: omvangrijke verandering op weg naar Net Zero in 2045
Beiersdorf, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van huidverzorgingsproducten, presenteerde in oktober tijdens de eerste Hamburg Sustainability Conference haar hernieuwde ambitieuze duurzaamheidsdoelen. Het bedrijf heeft zich gecommitteerd om tegen 2045 klimaatneutraal (Net Zero) te zijn en streeft ernaar de emissies van de volledige waardeketen (Scope 1, 2 en 3) met 90% te verminderen en met 10% te compenseren. Het streven is om dit doel al in 2045 te realiseren - vijf jaar eerder dan de internationale Paris Agreement van het UNFCCC.
In een interview met Sabine Nallinger, Managing Director van Stiftung KlimaWirtschaft (Alliantie voor Klimaat en Economie) zegt Vincent Warnery, CEO van Beiersdorf: ‘’Volgens de huidige stand van de wetenschap is er geen alternatief voor Net Zero. Bij Beiersdorf is duurzaamheid een centraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie ‘Win with Care’, en hebben we ambitieuze duurzaamheidsdoelen gesteld.’’ Warnery benadrukt het belang van samenwerking en netwerken op het gebied van klimaatbescherming: ‘’Klimaatbescherming vereist gezamenlijke inspanningen. We leven in één ecosysteem; politiek en industrie moeten samenwerken. Hoewel sterke, geharmoniseerde regelgeving noodzakelijk is, kunnen te veel regels de concurrentiekracht belemmeren en de vooruitgang van slimme innovaties vertragen.’’
Beiersdorf versterkt positie als marktleider in klimaatbescherming
Beiersdorf zet zich actief in voor klimaatbescherming en kreeg hiervoor de prestigieuze CDP Triple-A awards in 2022 en 2023, een erkenning voor haar leidende positie op het gebied van klimaat, bossen en water. Sinds 2018 heeft Beiersdorf aanzienlijke vooruitgang geboekt in haar inspanningen om de CO₂e-uitstoot te verminderen. Eind 2023 waren de broeikasgasemissies (GHG), in scope 1, 2 en 3, met 19% verminderd . Tegen 2025 zal het bedrijf een vermindering van 30% van alle broeikasgasemissies hebben bereikt.
Karin de Koning, Country Cluster Manager BeNeLux Beiersdorf: "Bij Beiersdorf beschouwen we duurzaamheid als een fundament van onze bedrijfsstrategie. Onze ambitie om tegen 2045 klimaatneutraal te zijn en de significante vermindering van onze broeikasgasemissies zijn duidelijk bewijs van onze toewijding aan een duurzamere toekomst. Zo werken we voor de distributie van onze producten nauw samen met partners met dezelfde missie. Dit resulteert in een duurzamer logistiek proces waarbij we, bijvoorbeeld door middel van vrachtwagens op biobrandstof en volledig gevulde pallets, aanzienlijk bespraren op CO₂e -uitstoot. We geloven dat deze inspanningen niet alleen onze verantwoordelijkheid zijn, maar ook een kans om innovatief en vooruitstrevend te zijn in de huidverzorgingssector.’’
Productinnovatie en -transformatie zijn essentieel voor het bereiken van Net Zero, wat inhoudt dat veranderingen worden doorgevoerd in zowel ingrediënten als verpakkingen om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2032 met 50% te verminderen. Een treffend voorbeeld hiervan is de introductie van de Eucerin-navulpot, die 90% minder verpakkingsmateriaal gebruikt. In samenwerking met haar leveranciers stimuleert Beiersdorf het gebruik van gerecycled materiaal en ondersteunt het bedrijf systematische emissiereductie-inspanningen door de hele waardeketen.
Transformatie in de hele waardeketen
‘’Duurzaamheid is een verplichting, geen optie,’’ aldus Warnery. ‘’Onze transformatie omvat onze hele value chain en vereist nauwe samenwerking met onze leveranciers. Daarnaast streven we ernaar om onze productievestigingen zo snel mogelijk volledig klimaatneutraal te maken. Vanaf januari 2025 zullen al onze fabrieken in de EU klimaatneutraal opereren, ons wereldwijde doel voor al onze productievestigingen is 2030.’’
De langetermijnvisie is duidelijk: door middel van innovatie, samenwerking en strikte maatregelen wil Beiersdorf haar leidende positie in huidverzorging behouden en tegelijkertijd een vooruitstrevende rol spelen in de wereldwijde klimaatbescherming.