Onze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Meer informatie

Sociale hygiëne: duurzaam omgaan met klanten én personeel

Duurzaamheid kan als een zeer breed begrip gebruikt worden. We denken vaak aan het milieu, isolatie en hernieuwbare energiebronnen als we het over duurzaamheid hebben, maar in de bredere zin gaat het eigenlijk om met zorg ergens mee omgaan om ervoor te zorgen dat het langer meekan. We willen dat de aarde langer meekan, maar dit willen we natuurlijk ook omdat we er als mensen op moeten kunnen leven. Toch loont het ook om op een directere manier duurzaam met mensen zelf om te gaan. Sociale hygiëne kan daar een belangrijke rol in spelen. We vertellen meer over de rol van sociale hygiëne in het duurzaam omgaan met klanten én personeel.

Wat is sociale hygiëne?

Maar wat is sociale hygiëne nu eigenlijk? Het houdt in ieder geval in dat mensen rekening met elkaar houden en respect hebben voor elkaars lichamelijke en geestelijke gezondheid. Maar wat betekent dat voor het bedrijfsleven? Sociale hygiëne is een vereiste voor sectoren waar voedsel en drinken, en alcohol in het bijzonder, geserveerd of verkocht worden. Het is een belangrijk diploma in de horeca, maar ook bijvoorbeeld voor evenementen en winkels zoals slijterijen. Het behalen van het diploma Sociale Hygiëne betekent dat men op de hoogte is van zaken zoals voedselveiligheid en de horeca- en drankwet, maar dat men ook alcoholmisbruik weet te signaleren en erop kan ingrijpen. Ook leert men ingrijpen bij ongewenst en agressief gedrag en aan verwachtingsmanagement te doen. Daarnaast zijn communicatie, samenwerking en leiderschap factoren van de cursus Sociale Hygiëne.

Duurzaam omgaan met klanten

Sociale hygiëne stelt nadrukkelijk de veiligheid, gezondheid en tevredenheid van de klant centraal. Het dient om ervoor te zorgen de hygiëne op peil is, zodat de gezondheid van klanten niet in gevaar komt. Maar het gaat ook om signaleren van overmatig alcoholgebruik en het voorkomen van het uit de hand lopen van situaties waarbij een klant problematisch gedrag vertoond dat voor zichzelf en andere klanten bedreigend kan zijn. Daarnaast gaat sociale hygiëne om respectvol omgaan met klanten en ervoor zorgen dat zij een ervaring krijgen die naar tevredenheid is op basis van realistische verwachtingen. Met in acht neming van sociale hygiëne kan een veilige omgeving gecreëerd worden voor alle aanwezigheden, wat betekent dat je duurzaam met hen omgaat.

Duurzaam omgaan met personeel

Personeel bevindt zich vaak in de vuurlinie. Het is de infanterie die het werk ‘op de grond’ uitvoert. Zij vangen die directe klappen op en kunnen gevaarlijke fouten maken. Daarom is het juist zo belangrijk dat men goed op de hoogte is van alles wat hoort bij sociale hygiëne als je duurzaam wilt omgaan met personeel. Zorg dat personeel precies weet wat men moet doen om voor voedselveiligheid te zorgen en verwachtingen van klanten te voldoen. Verzeker jezelf ervan dat personeel weet hoe op een verstandige en veilige manier te handelen bij ongewenst gedrag. Maar zorg er ook voor dat men weet hoe te communiceren, ook onderling, en men snapt hoe samenwerken in zijn werk dient te gaan en hoe men op de juiste manier leiderschap kan tonen. Zo creëer je namelijk een werkomgeving waarin je personeel kan gedijen, zo veilig mogelijk is en je dus duurzaam met ze omgaat.

Het concept van sociale hygiëne is eigenlijk wel breder te trekken dan sectoren waarin alcohol en voedsel verkocht worden. In ieder geval als je de gedachte erachter, namelijk dat mensen rekening met elkaar houden en respect hebben voor elkaars lichamelijke en geestelijke gezondheid, centraal stelt. Die zorgt er namelijk voor dan men duurzaam met zichzelf en elkaar omgaat. En dat is net zo belangrijk als duurzaam omgaan met de planeet.

Geplaatst in Blogs
21 aug. 2024